Børnehuset Trilobitten er en integreret daginstitution med plads til 36 vuggestuebørn og 96 børnehavebørn fordelt på 3 vuggestuegrupper og 4 børnehavegrupper.
Trilobitten blev bygget i 2014 og ligger i et natur skønt område lidt syd for Aakirkeby og nabo til Natur Bornholm, og i 2024 er der lavet en ny tilbygning til vuggestuegrupperne.
I fællesskab med forældre og forældreråd udvikles vores pædagogiske profil, læreplan og dagligdag for børnene, hvor nærvær, nysgerrighed og leg er en integreret del af dagligdagen.
Herudover har vi i samarbejde med forældrerådet skabt fælles rammer, traditioner og aktiviteter for børn og forældre.
Nyhed
Vi har et nyt samarbejde med Bent Madsen, som i forbindelse med vores temadage er med til at rammesætte vores lokal profil. Vi vil tilstræbe os på et kvalificeret pædagogisk fagligt læreringsmiljø.
Trilobittens mål for De Styrkede Pædagogiske Læreplans Temaer:
Vi vil arbejde med seks læreplansmål i Trilobitten, hvor vi vil fokusere på ét tema ad gangen i en periode af fire måneder. Vi starter op torsdag den 3. april 2025 i forbindelse med vores personalemøde.
Her er de temaer, vi vil arbejde med:
Tema fra Den Styrkede Pædagogiske Læreplan: Natur, udeliv og science
Periode: April, Maj, Juni, Juli
Afrunding: Personalemøde den 13. august 2025
Tema fra Den Styrkede Pædagogiske Læreplan: Kultur, æstetik og fællesskaber
Periode: August, September, Oktober, November
Afrunding: Personalemøde den 11. november 2025
Tema fra Den Styrkede Pædagogiske Læreplan: Alsidig personlig udvikling
Periode: December, Januar, Februar, Marts
Afrunding: Personalemøde i februar 2026
Tema fra Den Styrkede Pædagogiske Læreplan: Social udvikling
Periode: April, Maj, Juni, Juli
Afrunding: Personalemøde i august 2026
Tema fra Den Styrkede Pædagogiske Læreplan: Kommunikation og sprog
Periode: August, September, Oktober, November
Afrunding: Personalemøde i november 2026
Tema fra Den Styrkede Pædagogiske Læreplan: Krop, sanser og bevægelse
Periode: December, Januar, Februar, Marts
Afrunding: Personalemøde i marts 2027
Når den pædagogiske læreplan skal udarbejdes, er der tre centrale dele, vi skal tage udgangspunkt i:
Det fælles pædagogiske grundlag
De seks læreplanstemaer
Brede pædagogiske mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring
Periode for det nuværende Pædagogiske mål for læreplanstemaet Natur, udeliv og science: Det pædagogiske arbejde med læreplanstemaet Natur, udeliv og science skal tage udgangspunkt i beskrivelsen af temaet og to pædagogiske mål målrettet børn i alderen 0-5 år. De to pædagogiske mål er:
Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, hvilket udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske, samt giver dem mulighed for at opleve menneskets forbundenhed med naturen og forstå betydningen af bæredygtig udvikling.
Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden. Dette giver dem erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhæng, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.
Vores børnesyn,
- Barnet betragtes som et selvstændigt individ, der skal lære at navigere i fællesskaber.
- Voksne skal være tydelige og skabe rammer, der kan rumme det enkelte barn i sociale sammenhænge.
- Legen er et centralt element for trivsel, socialisering og udvikling.
- Alle børn har ret til omsorg, nærvær og tilstedeværelse fra omsorgsfulde voksne.
- Børn har ret til at møde autentiske voksne, der skaber rammer, hvor alle børn kan udvikle sig.
- Børn stræber altid efter at gøre deres bedste.
- Forskellighed betragtes som en styrke.
- Det er vigtigt at forstå, at alle børn handler ud fra de bedste intentioner; der er ingen utilsigtede hensigter.
Legen er fundamentet for vores tilgang.