Nyt fra Trilobitten

Aktuelle nyheder fra Børnehuset Trilobitten (Senest opdateret juni 2021)

Trilobittens deltagelse i ”De små børns Bornholm”:

Pt. er vi en del af udviklingsbanerne indenfor sprogindsats og familiesamarbejde/netværk.

I forhold til sprogindsats sporet:

Alt personale i vuggestuen er i fuld gang med at uddanne sig til at benytte sprogtrappen som et redskab. SprogTrappen er et forebyggende sprogpædagogisk redskab, hvis formål er at styrke fagpersonalets evner til at understøtte optimal udvikling og læring hos både et- og tosprogede børn mellem 0 og 3 ½ år.

SprogTrappen ser på sammenhængen mellem barnets udvikling af færdigheder og anvendelse af disse i samspil med omgivelserne. Det er summen af barnets samspilserfaringer med omgivelserne og ikke alderen i sig selv, der driver barnets udvikling.

SprogTrappen er ikke en test eller en udredningsmetode, men et sprogpædagogisk observationsredskab, der gør det muligt løbende at følge og støtte barnets udvikling og opdage eventuelle udfordringer tidligt. Indplaceringen af barnet sker på baggrund af observationer og indgående kendskab til barnet i hverdagskontekster.

I forhold til familiesporet:

Vi er på det indledende niveau i forhold til familiesamarbejde sporet, hvor vi afholder workshops med ledelsen af ”De små børns Bornholm” og brainstormer omkring ideer, hvor alle perspektiver tages i betragtning. Vi skal så afprøve nogle konkrete ideer i Trilobittens vuggestue.

Vi er optagede af hvordan vi kan skabe netværk og fællesskab mellem forældre, der vil komme børnenes udvikling og trivsel til gode, og vi er optagede af hvordan vi får større kendskab til hver enkelt families aktuelle situation, så vi kan skabe en tillidsfuld relation, hvor alle familier oplever sig mødt med forståelse. Vi har nogle tiltag og arrangementer i støbeskeen. Dog er vi pt. udfordret af corona restriktioner i forhold til at få det afprøvet, men så snart det bliver muligt, går pilotprojektet i gang